הציבורית על השפעת המשפחה על הפרט וזאת עקב הלחץ הרב שבו נתונה המשפחה בעולם המודרני. במהלך השנים, בהם הפרט הופך מיחיד למשפחה, עולים קשיים רבים. קושי להישאר במערכת היחסים הזוגית ואי יכולת להתמודד עם קונפליקטים שהיא מעלה, הוא אחד המרכיבים. לעתים קרובות מתעורר קושי במערך ההורי, במיוחד עם ילד לקוי למידה או עם ילד בעל קשיים בקשב. גיל ההתבגרות טומן בחובו פוטנציאל התמודדות רב ויש הורים שמתקשים לעמוד לבדם במסע הזה. קונפליקטים בין אחים ומערכות יחסים, מעורערות, בתוך המשפחה, גם הם פוטנציאל לטיפול מערכתי זה.

הטיפול המשפחתי הוא מערכתי. אין זה טיפול יחידני, כמו הטיפול הדינמי הפסיכולוגי, שבו הפרט מקבל תשומת לב מרבית. שיטת טיפול ייחודית זו מתמקדת בקשרים השונים במערך המשפחתי: הקשר הזוגי בין ההורים, הקשר בין ההורים כיחידה לילדיהם או דרך מארג היחסים בין כל הורה לשאר הילדים. ישנם גם קשרים בין אחים ובין חלקי המשפחה המרוחקים יותר, אם הם בדינאמיקה עם אותה יחידה משפחתית. האדם, בשיטת טיפול זו, הוא לא רק אינדיבידואל עם צרכים, אלא  חלק ממערכת יחסים רחבה יותר – משפחתו. על המטפל המשפחתי, להתמקד בהבנת עולמו של כל פרט, אך גם תוך שימת לב להקשר המשפחתי והבנת דפוס המערכות הרגשיות של שאר חברי הקבוצה המשפחה. תפקידו, לכן, הוא להקשיב, לראות את מוקדי הקושי ולאפשר צמיחה והתרמה לכל אחד מבני המשפחה. בזכות השיתוף הזה ניתן לקצר תהליכים. מחקרים מצביעים על כך שהטיפול המשפחתי יעיל במיוחד כשמדובר בבעיות כמו זוגיות, הורות, יחסי הורים וילדים, אך גם כאשר ישנם קונפליקטים עקב התנהגות חריגה של ילדים, כמו שימוש בסמים, עבריינות נוער, התמכרויות לשתייה ואפילו אלימות במשפחה. זוגות יכולים לברר, במשותף, קונפליקטים שמכשילים את הזוגיות וגם, אם יש צורך, לעבור ביתר קלות משברים כמו פרידה וגירושים, או אבל.

אם אתם חווים משבר בזוגיות, קשיים שונים עם הילדים (החל מבעיות הרטבה, דרך קשיים חברתיים, בעיות באכילה, פחדים, קושי בהצבת גבולות) או מצבי טראומה ומשבר אחרים, זה הזמן להקל עליכם, לפתוח את סגור לבכם וליצור קשר עם מטפלת משפחתית.

 

כל פניה תשמר בסודיות.

עמירה איתיאל